Nationell kurs för pedagogiskt sakkunniga 2024: Att bedöma pedagogisk skicklighet
Nu är det återigen dags att anmäla sig till kursen Att bedöma pedagogisk skicklighet. Syftet med kursen är att öka möjligheten att bedöma pedagogisk skicklighet lokalt genom att utbilda pedagogiskt sakkunniga nationellt. Kursen är en kompetensutvecklingsmöjlighet för dig som är intresserad av att diskutera och utveckla din förmåga att bedöma pedagogisk skicklighet. Du kan tidigare ha varit sakkunnig eller så är du intresserad av att framöver kunna ta sådana uppdrag. Du kan vara ledamot i nämnder eller kommittéer som hanterar pedagogiska portföljer som underlag för rekrytering, befordran eller meritering.
Upplägg
Kursen motsvarar två veckors arbete. I kursen ingår att läsa litteratur och olika pedagogiska portföljer, samt flera provbedömningar och seminarier kring bedömningarna. Varje deltagare kommer att läsa och bedöma minst fem pedagogiska portföljer samt författa två pedagogiska sakkunnigutlåtanden under kursen. När du slutfört kursen får du ett kursintyg.
Kurstid: 25 september – 11 december 2024
Plats: Mittuniversitetet (25/9 och 11/12) samt tre e-möten (9/10, 6/11 och 27/11)
Avgift: 5000 kr
Länk till anmälan: https://www.miun.se/pedagogisk-skicklighet
Sista anmälningsdag: 12 februari 2024. Besked om antagning ges senast 1/3.
Kontaktpersoner
Katarina Winka, Katarina.Winka@umu.se
Malin Larsson Lindbäck, Malin.larsson.lindback@ltu.se
Helen Asklund, Helen.asklund@miun.se
Kursen 2024 ges i samarbete mellan Mittuniversitetet, Umeå universitet, Mälardalens universitet, Uppsala universitet, Luleå tekniska universitet, Lunds tekniska högskola, Linköpings universitet och Swednet.
Kursen har getts i samarbete med olika lärosäten sedan 2010: Mittuniversitetet, Umeå universitet, Lunds universitet, Mälardalens universitet, Uppsala universitet, Stockholms universitet, Linköpings universitet, Luleå tekniska universitet, KTH, Göteborgs universitet, Örebro universitet, Lunds tekniska högskola, Högskolan Dalarna samt Högskolan Kristianstad.
Strategisk högskolepedagogisk utveckling
Kurs för högskolepedagogiska utvecklare
Syftet med kursen är att stödja lärosätenas arbete med högskolepedagogisk utveckling. Målet är att du ska utvecklaförmågan att proaktivt och vetenskapligt förankrat bidra till strategisk utveckling vid det egna lärosätet. Du får en ökad kunskap om och förståelse för högskolepedagogiskt utvecklingsarbete, ledning av förändringsprocesser och din egen roll i organisationen. Du kommer i kollegiala diskussioner att få ta del av aktuella erfarenheter från andra lärosäten och internationell forskning samt möjlighet att bygga upp kompetensförstärkande nätverk. Under kursen kommer du att arbeta med ett mindre utvecklingsprojekt på ditt eget lärosäte samt skriva en pedagogisk portfölj som ger en grund för fortsatt förnyelse i och fördjupning av utvecklarrollen. Genom kursen får du också möjlighet att bidra till den gemensamma kunskapen om förutsättningarna för och erfarenheterna av högskolepedagogiska utvecklingsinsatser.
Kursen ger dig möjlighet att:
- pröva och problematisera arbetet med pedagogisk utveckling i relation till akademiska traditioner och värden, aktuell nationell och internationell forskning, samt lokala behov och förutsättningar.
- reflektera över den egna praktiken och rollen som högskolepedagogisk utvecklare i relation till de egna ställningstagandena samt organisatoriska förutsättningar.
- diskutera den högre utbildningens utveckling, högskolepedagogikens roll och olika lärosätens visioner.
- diskutera strategiska högskolepedagogiska utvecklingsprojekt, inom och utanför lärosätet, samt utvärdera möjligheterna för deras genomförande.
- stärka din handlingsberedskap för strategisk förnyelse.
Innehåll
Innehållet kommer delvis att formas efter kursdeltagarnas erfarenheter, intressen och behov. Några planerade områden vi kommer att beröra är:
- Långsiktigt och strategiskt arbete med högskolepedagogisk utveckling
- Högskolepedagogik som kunskapsfält
- Pedagogisk utveckling nationellt och internationellt
- Utveckling i lärande gemenskaper
- Akademiska traditioner och värden
- Etiska utmaningar
- Planering, genomförande och utvärdering av pedagogiska utvecklingsprojekt
- Utveckling som pedagogisk utvecklare
Deltagande
Kursen vänder sig till personer som arbetar med högskolepedagogisk utveckling vid universitet och högskolor – pedagogiska utvecklare eller motsvarande med liknande arbetsuppgifter. I kursen eftersträvas bredd och variation avseende erfarenheter, lärosätestillhörighet etcetera. Maximalt antal deltagare är 18 personer. Deltagaravgiften är 5 000 kr, vilket inkluderar mat under sammankomsterna samt logi under internatet. Deltagarna betalar dessutom för sina egna resor samt boende vid den första och sista av kursens sammankomster. Swednet bidrar till kursens genomförande med 4 000 kr/deltagare samt omkostnader för kursansvariga. Kursansvarigas insats bekostas av deras lärosäten.
Genomförande
Totalt omfattar kursen 5 veckors arbete. Kursen bygger på en hög grad av deltagaraktivitet med eget och gemensamt arbete mellan kursträffarna. Kursen ges på svenska. Den genomförs med fysiska sammankomster och nätburna träffar.
Kursansvariga
Kursen genomförs i Swednets regi som ett samarbetsprojekt mellan flera lärosäten.
2021-2022
Kursledningen 2021-2022 var Maja Elmgren, Uppsala universitet, Kristin Ewins, Örebro universitet, Oskar Gedda, Umeå universitet, Anders Sonesson, Lunds universitet och Patricia Staaf, Malmö universitet. Kontakta gärna maja.elmgren@kemi.uu.se om du har frågor.
2019-2020
Kursledningen 2019-2020 var Maja Elmgren (Uppsala universitet), Oskar Gedda (Luleå tekniska universitet), Anders Sonesson (Lunds universitet), Patricia Staaf (Malmö universitet) och Katarina Winka (Umeå universitet).
Kursen har gått vid två tillfällen tidigare, senaste 2016-2017.
- SEDA-kurser online
Online kurser för pedagogiska utvecklare erbjuds av vårt systernätverk SEDA i England.
Kursen på motsvarande 7,5 hp gick av stapeln vid Södertörns högskola (april-september), 2016. Den var upplagd kring fem tillfällen med ungefär en månads mellanrum. Kursens utgångspunkt var all den kunskap som deltagaren redan har som är relevant för professionen. Tanken var att denna kunskap ska formuleras och utvecklas med hjälp av skrivande och reflektion samt genom att konfrontera den dels med andra kursdeltagares erfarenheter och kunskap, dels med teori.