Konferenser

Swednets årliga evenemang – inspirationsdag och konferens

 

I maj 2017 välkomnar vi alla pedagogiska utvecklare till Blekinge Tekniska Högskola som har sitt huvudcampus mitt i skärgården i Karlskrona, framröstad som en av Sveriges tre vackraste platser och med en stadigvarande plats på UNESCO:s världsarvslista. Staden kan även stoltsera med flest soltimmar i Sverige så ta med er solkräm och badkläder. Mellan sol och bad ska vi hinna med spännande presentationer och seminarier och vi ska ha tid att mötas och diskutera olika spörsmål. Boka redan idag den 11-12 maj 2017 vid BTH för ett par fantastiska dagar med Swednet som i år samordnar konferensen tillsammans med ITHU. Vi rekommenderar att man bokar Scandic som ligger nära olika konferensaktiviteter. Bra flyganslutningar finns med bl.a SAS och BRA flyg från Stockholm till Ronneby. Flygbussen från Ronneby till Karlskrona tar ca 25 min. Boka i tid och känn er varmt välkomna till Blekinge Tekniska Högskola! Konferensposter tillgänglig här.

 

  • Inspirationsdag 2017

Swednets inspirationsdag 2017 arrangerades av Centrum för Universitetslärarutbildning vid Stockholms Universitet den 12 januari. Dagen inleddes med två inspirationsföreläsningar som tar sin utgångspunkt i forskning som är relevant för pedagogisk utveckling. Max Scheja talade om studenters lärande och Klara Bolander Laksov om perspektiv på organisation och ledarskap i akademin. Eftermiddagen utgjordes av presentationer från deltagarna på kursen i strategisk pedagogisk utveckling.


Aktuella konferenser & seminarier 2016/2017

  •  Læringsfestivalen, NTNUs nationella konferens om undervisning och lärande i högre utbildning går av stapeln i Trondheim 8-9 maj.
  • 12th International Conference on e-Learning ICEL-2017  is being hosted by the University of Central Florida, Orlando, Florida on the 1-2 June 2017. The International Conference on e-Learning (ICEL) focuses on academic research and practical applications of e-Learning in many areas. This includes mobile learning, blended learning, social media in education, MOOCs – to mention only a few topics. Academic research, case studies and work-in-progress/posters are welcomed approaches. PhD Research, proposals for roundtable discussions, non-academic contributions and product demonstrations based on the main themes are also invited. Please feel free to circulate this message to any colleagues or contacts you think may be interested.
  • EuroSoTL 8-9 juni 2017 vid Lunds universitet. Deadline för papers – 15 januari, 2017.
  • Its21, Interdisciplinary Teamwork Skills in the 21st century, is held at Uppsala University on June 13-14th. This year’s theme is Effective group works – group assignments, learning in groups and development of group dynamics. The conference has a practical focus on how to make students’ group work effective and creative, and invites teachers and students in higher education. The conference offers both theoretical lectures and workshops on three pedagogical models: Problem Based Learning (PBL), Experts in Teams (Experts in teams as a pedagogical model developed and used at NTNU, Trondheim), and Active Learning Classrooms (ALC).
  • Eden, 2017 hålls den 13-16 juni vid Jönköpings universitet. EDEN är ett europeiskt nätverk för e-lärande och distansundervisning.
  • Teaching Academic Writing. Nu är det dags för den nionde konferensen för European Association for Teaching Academic Writing. Konferensen går av stapeln den 19-21 juni 2017 vid Royal Holloway, University of London och arrangeras av Centre för the Development of Academic Skills. Välkomna med era bidrag!
  • Connecting Higher Education: International perspectives on research-based education – abstract deadline 10 januari, 2017. Konferensen går av stapeln 26-28 juni,  2017 vid University College London. “Abstracts are invited for this international conference investigating the benefits of linking research and education, with a particular focus on how building on research-education synergies can help universities make an impact for good in the world.”
  •  8th ELIA Academy – Exploring Elasticity in Teaching and Learning in the Arts. UAL: Central St Martins, London. 5-7 July, 2017.
  • ISSOTL 2017 kretsar kring temat “Reaching New Heights” och hålls i Calgary, Alberta, Canada 11-14 oktober.
  • SEDA, 2017. 16-17 november, Cardiff. Call for Proposals är öppet för den årliga SEDA-konferensen. Konferensens tema är: “Developing Teaching Excellence: Supporting and Developing the Work of Groups and Teams,” och konferensen hålls vid The St David’s Hotel i Cardiff. Deadline för proposals är 15 maj.
 
Publication Opportunity

Papers presented at the conference will be published in the conference proceedings, subject to author registration and payment. The proceedings have an ISBN and ICEL proceedings are liste

  • Connecting the Higher Education Curriculum. Den 26-28 juni hålls en konferens kring temat “Connecting the Higher Education Curriculum: International Perspectives on Research-Based Education” vid University College London. På konferensens webbsida finns information om HERD:s konferens i Sydney 2017.


Övriga konferenser som har gått av stapeln under 2015-2017

  • ALDinHE 2017 – The Learning Development Conference hölls vid University of Hull, 10-12 april, 2017. Konferensen gav möjligheter att presentera och diskutera forskning inom teaching and learning.
  • Live-stream: Rosie Miles. “Social Media, Play and the Gift of Teaching.” 9 mars, 17-18. In recent months Twitter has made the headlines as every other 3am tweet of @realdonaldtrump becomes news.  At the same time such associations highlight the perceived toxicity and danger of social media, as reports of trolling and online abuse (e.g. towards women) are now common.  Universities increasingly manage their online ‘brand’ presence, including social media, putting out sometimes banal streams of campus wonderfulness which is at odds with the lived experience of pretty much any student or staff.  Why, therefore, would anyone want to risk using Twitter with students?  What could possibly go wrong? This talk will introduce my own adventures with Twitter on a 3rd-Year undergraduate Victorian Literature, Art and Culture module where the entire class joined Twitter for a week role-playing as characters from late-nineteenth-century texts.  Intelligent anarchy, Neo-Victorian mash-ups, wit and enjoyment were positively encouraged in the spirit of my wishing to encourage ‘ludic learning’.  What, thus, can we learn from including play in higher education?  How can Johan Huizinga’s Homo Ludens be annexed to the criticality we wish to foster in our students?  What can play subvert or challenge within the increasingly managed and monetized terrain of higher education? I hope to follow this thinking to the possibility that teaching — both the students’ experience of it, and our experience of it as university lecturers — can be thought of (at best) as operating within an economy of the gift. Thinking of teaching as gift allows us to explore whether a new language of reciprocity and exchange can be found to describe the personal, meaningful encounters that we have with our students, and that they have with us, not least through playful moments.  In a TEF era when many university academics are profoundly uncomfortable at how good teaching is supposedly going to be ‘measured’, can both play in HE and teaching as gift offer us alternative frameworks via which we might hold on to what is best (and most subversive) about the academy? Recordings of past lectures can be viewed on our vimeo site: https://vimeo.com/album/3694974
  • INTED2017 – the 11th annual International Technology, Education and Development Conference, INTED2017, will be held in Valencia (Spain) on the 6th, 7th and 8th of March, 2017. INTED is one of the largest international education conferences for lecturers, researchers, technologists and professionals from the educational sector. INTED is more than a conference, it is an ideal platform for international strategic networking. Deadline for abstract proposal is December 15th, 2016.
  • Inspirationsdag 2016. Swednets medlemmar välkomnades i år till Uppsala universitet för en inspirationsdag kring temat “Samverkan” och gick av stapeln den 12 januari. Grundtanken med Swednets inspirationsdagar är att erbjuda medlemmarna ytterligare ett tillfälle att träffas för erfarenhetsutbyte och för främjande av nätverkande och samverkan. Under årets inspirationsdag hade vi bjudit in Colin Bryson och Ruth Förlänger från Newcastle University som arbetar med utveckling av ”Student partnership in education” samt representanter för Uppsala universitets projekt ”Vidareutveckling av aktiv studentmedverkan vid Uppsala universitet”. Under eftermiddagen diskuterades idéer och konkreta förslag till samverkan.
  • Swednets årskonferens 2016 – Strategisk pedagogisk utveckling. Den 10-11 maj 2016 arrangerades Swednets konferens och årsmöte vid Luleå Tekniska Universitet (LTU) kring temat “Strategisk pedagogisk utveckling.” Konferensen var en stor succé och vi tackar arrangören för mycket gott arbete. Läs mer här.
  • CDIO – seminarium på Virtual Development Laboratory, Chalmers den 30 november. 10:00-16:00. Tema: Pedagogic and Professional Competence Development and Promotion at Technical Universities. Sista anmälningsdag: 18 novemberAcademic Identities. Academic life in the measured university – pleasures, paradoxes and politics var temat för The 5th International Academic Identities Conference som hölls i Sydney 29/6 – 1/7 2016.
  • ICED, 2016 genomfördes i november i Cape Town, South Africa.
  • MOOCs in Scandinavia. On June 9-10, the section conference in MOOCs in Scandinavia took place at Chalmers. For further information, please see conference website. http://www.chalmers.se/en/conference/moocs2016
  • NU2016 gick av stapeln i Malmö 15-17 juni, 2016. Evenemanget arrangerades av Lärosäten Syd (Malmö högskola, Lunds universitet, Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad, Blekinge Tekniska Högskola och SLU). Temat var Högskolan i samhället ∞ Samhället i högskolan
  • EDC – Educational Developers Caucus Conferencefebruari 2016 vid University of Windsor and St. Clair College, Windsor, ON, Canada. Konferensen arrangerades av Swednets motsvarighet i Kanada och temat var ”Educational developers without borders”.
  • GLAD.  En konferens för utbildningar inom konst och design. The Group for Learning in Art and Design (GLAD) bjöd in bidrag till GLAD conference 2016 i Birmingham 26 februari. Temat var “Creative pedagogies across disciplines”.
  • NGL2015 (Nästa generations lärande – nästa generations lärare) genomfördes 18-19 november vid Högskolan Dalarna, Falun. Konferenstema: Formellt och informellt lärande med stöd av teknik.
  • Det akademiska lärarskapet – den 4 dec 2015 kl 09:30-16:00 arrangerade SUHF konferensen Det akademiska lärarskapet vid Stockholms konstnärliga högskola. Syftet med konferensen är att belysa och utbyta erfarenheter av hur man vid universitet och högskolor kan arbeta för att ge alla som undervisar en högskolepedagogisk grundutbildning och möjlighet att utvecklas i sin lärarroll. Konferensen är en del av den översyn av Rekommendationer om mål för högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännandesom en av SUHF:s arbetsgrupper arbetar med just nu. Målgruppen för konferensen är lärosätesledningar, ledning för högskolepedagogiskt centra eller motsvarande samt ansvariga för karriärvägar.
  • SRHE (Society for Research into Higher Education) gick av stapeln 9-11 december i Celtic Manor, Newport in South Wales, England.
  • 5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2015.  Den femte nationella utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar gick av stapeln vid Uppsala universitet den 18-19 november. Konferensens främsta mål är att identifiera och diskutera aktuella och gemensamma frågor för att utveckla ingenjörsutbildningarna på högskolor och universitet.
  • SEFI, 2015. Annual conference of the European Society for Engineering Education. Orleans, Frankrike i juni. Konferenstemat var “Diversity in engineering education: facing new trends in engineering.”
  • ITS, 2015. Interdisciplinary Teamwork Skills for the 21st Century arrangerades av NTNU i Trondheim, Norge 3-4 juni. Konferensens tema var tvärvetenskapliga arbetsätt för studenter. NTNU har utvecklat en modell som nu har hörsammats och utvecklas i Norden bl.a. inom ett universitetsnätverk, Experts in Team. Modellen Experts in Team innehåller grupparbete för studenter. Varje grupp (5-6 studenter per grupp) består av studenter med olika ämnesbakgrund – de blir ämnesexperter i teamet. De väljer projekt som bl.a. kommit in från näringslivet och organisationer i samhället. Under arbetets gång tränas färdigheter och medvetenhet om grupparbetsprocessen och gruppens psykologi.
  • EuroSOTL, 2015 (European Conference on the Scholarship of Teaching and Learning). Den 8-9 juni kunde du träffa intressanta kollegor på University College of Cork, Cork, Irland. Konferenstemat är ”Bridging boundaries through the Scholarship of Teaching and Learning”.
  • CDIO, 2015.  The CDIO INITIATIVE (www.cdio.org) is an innovative educational framework for producing the next generation of engineers. The framework provides students with an education stressing engineering fundamentals set in the context of Conceiving . Designing . Implementing . Operating (CDIO) real-world systems and products. Throughout the world, CDIO Initiative collaborators have adopted CDIO as the framework of their curricular planning and outcome-based assessment. The CDIO initiative holds an annual international conference. In 2015, it was held in Chengdu, China, 8-11 June.
  • EDEN, 2015EDEN konferensen bjöd in till temat ”Expanderande lärmiljöer” den 9-12 juni i Barcelona, Spanieln. Med utvecklingen av allt kraftfullare mobila datorer och smartphones samt utveckling av bra nätverksinfrastruktur ökar intresset för att använda nya kraftfulla utbildningsverktyg. Ny teknik i samband med med en ökad mängd av högkvalitativt digitalt innehåll leder till att lärandet bedöms främja en snabb omvandling av användarnas sociala vanor. Det är intressant att se hur nätkulturen påverkas av den nya tekniken och omtolkningen av begrepp öppenhet,  resursanvändning och immateriella rättigheter. De olika teman som EDEN Barcelona 2015 bjuder in till inkluderar expanderade inlärningsscenarier, skärningspunkten mellan högre utbildning och MOOCs, att hjälpa elever, lärare och skolledare att visualisera sina prestationer, främja självbedömning och reflektion, undervisningsutveckling i nätverk, nya ledarskapsmodeller och metoder. Abstract deadline var 31 januari.
  • ASEE, 2015. The ASEE Annual Conference and Exposition is dedicated to all disciplines of engineering education. It is committed to fostering the exchange of ideas, enhancing teaching methods and curriculum, and providing prime networking opportunities for engineering and technology education stakeholders such as deans, faculty members and industry and government representatives. The 2015 conference was held in Seattle, USA. 14-17 juni.
  • EARLI, 2015. The 16th Biannual EARLI conference was held in Limassol, Cypern on 25-29 augusti. The conference theme is “Towards a Reflective Society – synergies between teaching, learning and research.”