Swednets årliga evenemang 2025 – årsstämma och inspirationsdagar
Inspirationsdagar på Chalmers

Program
Måndag: 12.00 Gemensam lunch på Hyllan, Chalmers kårhus 13.15 Välkommen, presentation och inledning 13.30 Högskolepedagogiska lyftet – avslutade projekt Presentation med frågor/diskussion 14.50 Eftermiddagsfika 15.20 Högskolepedagogiska lyftet projektpresentationer, forts. 16.00 Det högskolepedagogiska lyftet – diskussion kring spridning av resultat 16.30 Avslut 19.00 Middag Tisdag: 8.30 Morgonmingel och reflektion efter dag 1 9.00 ’Mot ökad stabilitet och breddat uppdrag – högskolepedagik vid våra lärosäten idag’ presentation och diskussion kring olika teman. 10.00 Förmiddagsfika 10.15 AI i högre utbildning – vad gör vi på Chalmers? Presentation och diskussion 12.00 Gemensam lunch på Ooto 13.00 Avslut
För den som vill, finns möjlighet att besökaTracks – Chalmers projektbaserade utbildningsinitiativ med besök i Chalmers makerspace FUSE – ca 1 timme, avslut 14.30 Chalmers webbsida med anmälningslänk___________________________________________________________________
Aktuella konferenser & seminarier 2024-2025
2025
EUA – European University Association, European Teaching and Learning Forum. 27-28 Feb, Cork. Ireland.
INTED25 – 19th annual International Conference of Education, Research and Innovation, Valencia (Spain), 6-8 mars
NERA – Nordic conference for educational research. 5-7 mars, Helsinki.
ICEDS25 – 6th International Conference on Education Development and Studies, 26-28 March, Oxford, UK
Symposium: Litteracitet och lärande i högre utbildning, 7 maj vid Göteborgs universitet (i anslutning till konferensen Forskning i högre utbildning)
Forskning i högre utbildning, 8-9 maj vid Göteborgs universitet
EAN
STHLE– Society for Teaching and Learning in Higher Education, Canada. 10-13 June, Saskatoon, Saskatchewan.
EuroSotL Groningen, NL, 18-20 June
IPUTL– International Perspectives on University Teaching and Learning, 23-25 June, 2025. Coronado springs, USA
CDIO – Melbourne University, Australia, 2-5 June.
EARLI25– University of Graz, Austria, 25-29 August
Include
ISSOTL – Christchurch, New Zeeland, 3-6 november
EDULEARN – Palma, Spain, 30 June – July 2
Swednets årliga evenemang, 2019-2024








Årskonferensen 2020 (14-15 maj) samarrangerade av Uppsala universitet och SLU på Blåsenhus. Temat var Hållbara akademiska kulturer. Med anledning av Covid-19 skedde enbart ett digitalt årsmöte.
Inspirationsdagen gick av stapeln den 21 januari 2020 och arrangerades vid Kungliga Musikhögskolan (KMH).
_________________________________________________________________________________________
Inspirationsdagen 2019 var förlagd till Högskolan i Halmstad den 30 januari.
Tema: Framtidens lärandemiljöer.
Årskonferens arrangerades vid Umeå universitet den 23-24 maj.
Skrivinternatet var förlagt till Noors slott nära Arlanda den 12-14 augusti.
I anslutning till skrivinternatet höll nätverket för forskarhandledarutbildare (NFU) sin årliga träff den 12 augusti mellan klockan 09.30-16.00.
_____________________________________________________________________
Övriga konferenser som har gått av stapeln under 2015-2024
INTED2024 – 4-6 March, Valencia, Spain
INTED23 – 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation, Valencia (Spain), 6-8 mars
2022
2021





2024
Nordisk konferens för doktorandhandledare, 30 september – 1 oktober, Karlstad universitet
NERA – 6-8 March, Malmö
NERA – 15-17 mars, Oslo
Forskning om högre utbildning, 11-12 maj, Stockholm
IPUTL – International Perspectives on University Teaching and Learning, 28-30 maj, 2023. Coronado springs, USA
STHLE – Society for Teaching and Learning in Higher Education, 13-16 juni. Prince Edward Island, Kanada
ESPLAT 2023 – Learning and Teaching Psychology in a Changing World, 14-16 juni Umeå
CDIO – 19th International Conference, 26-29 Juni, 2023. Trondheim, Norge
ISSOTL – 8-11 November, University of Utrecht
ICED22, Aarhus universitet, Danmark. 31 maj – 3 juni
NU-konferensen, 15-17 juni
EuroSotL Manchester University, England. 16-17 juni
EDULEARN, Palma Mallorca, 4-6 juli
ISSOTL22 – 2-5 november, Kelowna, Kanada
Formation and Competence Building of University Academic Developers project,
29 April 2021 at 9.30am–4.00pm via Zoom. Register for the conference.
6th Innovative Learning Spaces Summit, Amsterdam, Nederländerna, 15-17 September, 2021.
2020 (flera av nedanstående ställdes in pga av Covid-19)
NERA, Turku University, Finland, 4-6 March, 2020.
ASEE, 2018. The 125th Annual Conference Exposition takes place in Salt Lake City, Utah on June 24-27. All published papers for a paper presentation will be indexed in the new ASEE PEER repository and the Ei Compendex database on Engineering Village, in addition to Scopus.
CDIO-konferensarrangeras den 28 juni-2 juli vid Universitetet i Kanazawa, Japan. Call for papers senast den 15 november.
Innovative Teaching and Learning Practices in Higher Education – the 19th International Symposium in Copenhagen, May 14-16, 2018. Möjlighet att bidra med ett kapitel i en antologi kring temat INNOVATIVE TEACHING AND LEARNING PRACTICES IN HIGHER EDUCATION. Deadline för att skicka in kapitalförslag är 29 januari, 2018. Läs mer här.
Forskningskonferens om högre utbildning: Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet, tidskriften Högre utbildning och forskarutbildningsnätverket FonSyd bjuder in till en forskningskonferens om högre utbildning i Lund den 15-16 maj 2018. Deadline för abstracts till papers och SIG-diskussioner är den 15 januari 2018. Anmälan är öppen mellan den 15 januari och den 15 april och antalet deltagare är begränsat till 100 (accepterat bidrag ger förtur). Efter konferensen ges möjligheter att skicka in bidrag för granskning till ett särskilt nummer av Högre utbildning.
NERA2018 – The Nordic Educational Research Association (NERA) håller sin årliga konferens vid Oslo universitet 8-10 mars, 2018. Sista dag för abstracts var 1 november, 2017.
______________________________________________________________________
2017
Swednets årskonferens 2017 : I maj 2017 välkomnade vi alla pedagogiska utvecklare till Blekinge Tekniska Högskola som har sitt huvudcampus mitt i skärgården i Karlskrona, framröstad som en av Sveriges tre vackraste platser och med en stadigvarande plats på UNESCO:s världsarvslista. Konferensen gick av stapeln den 11-12 maj 2017 vid BTH. Swednet samordnade konferensen med ITHU. Totalt var det ca 75 deltagare på plats. Konferensposter tillgänglig här. Huvudtalare Professor Emeritus Vernon Trafford och Katarina Winka spelades in. Klicka på deras namn så kommer ni till inspelningarna. Professor Traffords ppt finns tillgänglig här och Katarina Winkas ppt finns tillgänglig här.
Inspirationsdag 2017: Swednets inspirationsdag 2017 arrangerades av Centrum för Universitetslärarutbildning vid Stockholms Universitet den 12 januari. Dagen inleddes med två inspirationsföreläsningar som tar sin utgångspunkt i forskning som är relevant för pedagogisk utveckling. Max Scheja talade om studenters lärande och Klara Bolander Laksov om perspektiv på organisation och ledarskap i akademin. Eftermiddagen utgjordes av presentationer från deltagarna på kursen i strategisk pedagogisk utveckling.
ISSOTL 2017 kretsar kring temat ”Reaching New Heights” och hölls i Calgary, Alberta, Canada 11-14 oktober.
Include– värd för 2017 års Includekonferens den 17-19 oktober var Högskolan i Gävle.
NGL 2017: Next Generation Learning Conference kring temat ”Making Learning Possible” hölls vid Högskolan Dalarna, Campus Falun 18-19 oktober, 2017.
ICERI2017 – 10th annual International Conference of Education, Research and Innovation går av stapeln den 16-18 november i Sevilla, Spanien.
SEDA, 2017. 16-17 november, Cardiff. Konferensens tema var: ”Developing Teaching Excellence: Supporting and Developing the Work of Groups and Teams,” och konferensen hölls vid The St David’s Hotel i Cardiff.
12th International Conference on e-Learning ICEL-2017 @ the University of Central Florida, Orlando, Florida on the 1-2 June 2017.
EuroSoTL – 8-9 juni 2017 vid Lunds universitet.
Its21, Interdisciplinary Teamwork Skills in the 21st centuryat Uppsala University on June 13-14th. This year’s theme was Effective group works – group assignments, learning in groups and development of group dynamics.
Eden, 2017 hölls den 13-16 juni vid Jönköpings universitet. EDEN är ett europeiskt nätverk för e-lärande och distansundervisning.
Enhancing the role of teaching and learning in higher education. The Nordic Council of Ministers, the Norwegian Ministry of Education and Research and the Norwegian Agency for Quality Assurance in Education (NOKUT), June 19.
Teaching Academic Writing, 19-21 juni 2017 vid Royal Holloway, University of London och arrangeras av Centre för the Development of Academic Skills.
Connecting Higher Education: International perspectives on research-based education , 26-28 juni, 2017 vid University College London.
European First Year Experience Conference med temat ‘Learning Gained through Student-Staff partnerships’ hölls i Birmingham 28-30 juni.
8th ELIA Academy – Exploring Elasticity in Teaching and Learning in the Arts. UAL: Central St Martins, London. 5-7 July, 2017.
Improving University Teaching gick av stapeln i Tel Aviv 18-20 juli.
Læringsfestivalen, NTNUs nationella konferens om undervisning och lärande i högre utbildning gick av stapeln i Trondheim 8-9 maj.
2nd International Summer Institute on ’Students as Partners,’ vid McMaster University, Ontario, Canada. 8-11 maj, 2017.
ALDinHE 2017 – The Learning Development Conference hölls vid University of Hull, 10-12 april, 2017. Konferensen gav möjligheter att presentera och diskutera forskning inom teaching and learning.
HEA Transforming Assessment In Higher Education Symposia Series, 2017, i York, England. Start 8 mars.
Live-stream: Rosie Miles. ”Social Media, Play and the Gift of Teaching.”9 mars, 17-18. In recent months Twitter has made the headlines as every other 3am tweet of @realdonaldtrump becomes news. At the same time such associations highlight the perceived toxicity and danger of social media, as reports of trolling and online abuse (e.g. towards women) are now common. Universities increasingly manage their online ’brand’ presence, including social media, putting out sometimes banal streams of campus wonderfulness which is at odds with the lived experience of pretty much any student or staff. Why, therefore, would anyone want to risk using Twitter with students? What could possibly go wrong? This talk will introduce my own adventures with Twitter on a 3rd-Year undergraduate Victorian Literature, Art and Culture module where the entire class joined Twitter for a week role-playing as characters from late-nineteenth-century texts. Intelligent anarchy, Neo-Victorian mash-ups, wit and enjoyment were positively encouraged in the spirit of my wishing to encourage ’ludic learning’. What, thus, can we learn from including play in higher education? How can Johan Huizinga’s Homo Ludens be annexed to the criticality we wish to foster in our students? What can play subvert or challenge within the increasingly managed and monetized terrain of higher education? I hope to follow this thinking to the possibility that teaching — both the students’ experience of it, and our experience of it as university lecturers — can be thought of (at best) as operating within an economy of the gift. Thinking of teaching as gift allows us to explore whether a new language of reciprocity and exchange can be found to describe the personal, meaningful encounters that we have with our students, and that they have with us, not least through playful moments. In a TEF era when many university academics are profoundly uncomfortable at how good teaching is supposedly going to be ’measured’, can both play in HE and teaching as gift offer us alternative frameworks via which we might hold on to what is best (and most subversive) about the academy? Recordings of past lectures can be viewed on our vimeo site: https://vimeo.com/album/3694974
Nordiskt-Baltiska nätverket för pedagogiska utvecklare hade sin nionde träff i Tromsö, Norge den 21-22 mars 2016.
INTED2017– the 11th annual International Technology, Education and Development Conference, INTED2017, Valencia (Spain) on the 6th, 7th and 8th of March, 2017.
_____________________________________________________________________
2016
Inspirationsdag 2016. Swednets medlemmar välkomnades i år till Uppsala universitet för en inspirationsdag kring temat ”Samverkan” och gick av stapeln den 12 januari. Grundtanken med Swednets inspirationsdagar är att erbjuda medlemmarna ytterligare ett tillfälle att träffas för erfarenhetsutbyte och för främjande av nätverkande och samverkan. Under årets inspirationsdag hade vi bjudit in Colin Bryson och Ruth Förlänger från Newcastle University som arbetar med utveckling av ”Student partnership in education” samt representanter för Uppsala universitets projekt ”Vidareutveckling av aktiv studentmedverkan vid Uppsala universitet”. Under eftermiddagen diskuterades idéer och konkreta förslag till samverkan.
Swednets årskonferens 2016 – Strategisk pedagogisk utveckling. Den 10-11 maj 2016 arrangerades Swednets konferens och årsmöte vid Luleå Tekniska Universitet (LTU) kring temat “Strategisk pedagogisk utveckling.” Konferensen var en stor succé och vi tackar arrangören för mycket gott arbete. Läs mer här.
CDIO – seminarium på Virtual Development Laboratory, Chalmers den 30 november. 10:00-16:00. Tema: Pedagogic and Professional Competence Development and Promotion at Technical Universities. Sista anmälningsdag: 18 novemberAcademic Identities.Academic life in the measured university – pleasures, paradoxes and politics var temat för The 5th International Academic Identities Conference som hölls i Sydney 29/6 – 1/7 2016.
VILÄR-konferensen 2016 gick av stapeln den 8-9 december. Årets konferens i Verksamhetsintegrerat lärande anordnades av Högskolan Väst och Göteborgs universitet.
ICED, 2016 genomfördes i november i Cape Town, South Africa.
MOOCs in Scandinavia. On June 9-10, the section conference in MOOCs in Scandinavia took place at Chalmers. For further information, please see conference website. http://www.chalmers.se/en/conference/moocs2016
NU2016 gick av stapeln i Malmö 15-17 juni, 2016. Evenemanget arrangerades av Lärosäten Syd (Malmö högskola, Lunds universitet, Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad, Blekinge Tekniska Högskola och SLU). Temat var Högskolan i samhället ∞ Samhället i högskolan
Swednets systernätverk i Kanada, STLHE, genomförde en konferens i Windsor, Ontario 16-18 februari 2016. Temat var Educational Developers Without Borders.
EDC – Educational Developers Caucus Conference, februari 2016 vid University of Windsor and St. Clair College, Windsor, ON, Canada. Konferensen arrangerades av Swednets motsvarighet i Kanada och temat var ”Educational developers without borders”.
GLAD. En konferens för utbildningar inom konst och design. The Group for Learning in Art and Design (GLAD) bjöd in bidrag till GLAD conference 2016 i Birmingham 26 februari. Temat var “Creative pedagogies across disciplines”.
Annual Learning and Teaching Colloquium2016 kring temat “Imagining the Next 10 years in Learning and Teaching” hölls 7-8 april i Suzhou, Kina.
_________________________________________________________________________
2015
NGL2015 (Nästa generations lärande – nästa generations lärare) genomfördes 18-19 november vid Högskolan Dalarna, Falun. Konferenstema: Formellt och informellt lärande med stöd av teknik.
Det akademiska lärarskapet – den 4 dec 2015 kl 09:30-16:00 arrangerade SUHF konferensen Det akademiska lärarskapet vid Stockholms konstnärliga högskola. Syftet med konferensen är att belysa och utbyta erfarenheter av hur man vid universitet och högskolor kan arbeta för att ge alla som undervisar en högskolepedagogisk grundutbildning och möjlighet att utvecklas i sin lärarroll. Konferensen är en del av den översyn av Rekommendationer om mål för högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännandesom en av SUHF:s arbetsgrupper arbetar med just nu. Målgruppen för konferensen är lärosätesledningar, ledning för högskolepedagogiskt centra eller motsvarande samt ansvariga för karriärvägar.
Next Generation Learning Conference (NGL2015) genomfördes 18-19 november 2015 på Högskolan Dalarna, Falun. Temat är Formellt och informellt lärande med stöd av teknik.
SRHE (Society for Research into Higher Education) gick av stapeln 9-11 december i Celtic Manor, Newport in South Wales, England.
Nordiskt-Baltiska nätverket för pedagogiska utvecklare hade sin åttonde träff i Reykjavik, Island 24-25 november 2015.
5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2015. Den femte nationella utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar gick av stapeln vid Uppsala universitet den 18-19 november. Konferensens främsta mål är att identifiera och diskutera aktuella och gemensamma frågor för att utveckla ingenjörsutbildningarna på högskolor och universitet.
SEFI, 2015. Annual conference of the European Society for Engineering Education. Orleans, Frankrike i juni. Konferenstemat var ”Diversity in engineering education: facing new trends in engineering.”
ITS, 2015. Interdisciplinary Teamwork Skills for the 21st Century arrangerades av NTNU i Trondheim, Norge 3-4 juni. Konferensens tema var tvärvetenskapliga arbetsätt för studenter. NTNU har utvecklat en modell som nu har hörsammats och utvecklas i Norden bl.a. inom ett universitetsnätverk, Experts in Team. Modellen Experts in Team innehåller grupparbete för studenter. Varje grupp (5-6 studenter per grupp) består av studenter med olika ämnesbakgrund – de blir ämnesexperter i teamet. De väljer projekt som bl.a. kommit in från näringslivet och organisationer i samhället. Under arbetets gång tränas färdigheter och medvetenhet om grupparbetsprocessen och gruppens psykologi.
EuroSOTL, 2015(European Conference on the Scholarship of Teaching and Learning). Den 8-9 juni kunde du träffa intressanta kollegor på University College of Cork, Cork, Irland. Konferenstemat är ”Bridging boundaries through the Scholarship of Teaching and Learning”.
CDIO, 2015. The CDIO INITIATIVE (www.cdio.org) is an innovative educational framework for producing the next generation of engineers. The framework provides students with an education stressing engineering fundamentals set in the context of Conceiving . Designing . Implementing . Operating (CDIO) real-world systems and products. Throughout the world, CDIO Initiative collaborators have adopted CDIO as the framework of their curricular planning and outcome-based assessment. The CDIO initiative holds an annual international conference. In 2015, it was held in Chengdu, China, 8-11 June.
EDEN, 2015. EDEN konferensen bjöd in till temat ”Expanderande lärmiljöer” den 9-12 juni i Barcelona, Spanieln. Med utvecklingen av allt kraftfullare mobila datorer och smartphones samt utveckling av bra nätverksinfrastruktur ökar intresset för att använda nya kraftfulla utbildningsverktyg. Ny teknik i samband med med en ökad mängd av högkvalitativt digitalt innehåll leder till att lärandet bedöms främja en snabb omvandling av användarnas sociala vanor. Det är intressant att se hur nätkulturen påverkas av den nya tekniken och omtolkningen av begrepp öppenhet, resursanvändning och immateriella rättigheter. De olika teman som EDEN Barcelona 2015 bjuder in till inkluderar expanderade inlärningsscenarier, skärningspunkten mellan högre utbildning och MOOCs, att hjälpa elever, lärare och skolledare att visualisera sina prestationer, främja självbedömning och reflektion, undervisningsutveckling i nätverk, nya ledarskapsmodeller och metoder. Abstract deadline var 31 januari.
ASEE,2015. The ASEE Annual Conference and Exposition is dedicated to all disciplines of engineering education. It is committed to fostering the exchange of ideas, enhancing teaching methods and curriculum, and providing prime networking opportunities for engineering and technology education stakeholders such as deans, faculty members and industry and government representatives. The 2015 conference was held in Seattle, USA. 14-17 juni.
EARLI, 2015. The 16th Biannual EARLI conference was held in Limassol, Cypern on 25-29 augusti. The conference theme is ”Towards a Reflective Society – synergies between teaching, learning and research.”
_______________________________________________________________________
Swednets årliga evenemang – 2019-2024








Årskonferensen 2020 (14-15 maj) samarrangerade av Uppsala universitet och SLU på Blåsenhus. Temat var Hållbara akademiska kulturer. Med anledning av Covid-19 skedde enbart ett digitalt årsmöte.
Inspirationsdagen gick av stapeln den 21 januari 2020 och arrangerades vid Kungliga Musikhögskolan (KMH).
_________________________________________________________________________________________
Inspirationsdagen 2019 var förlagd till Högskolan i Halmstad den 30 januari.
Tema: Framtidens lärandemiljöer.
Årskonferens arrangerades vid Umeå universitet den 23-24 maj.
Skrivinternatet var förlagt till Noors slott nära Arlanda den 12-14 augusti.
I anslutning till skrivinternatet höll nätverket för forskarhandledarutbildare (NFU) sin årliga träff den 12 augusti mellan klockan 09.30-16.00.
_____________________________________________________________________
Övriga konferenser som har gått av stapeln under 2015-2024
2022
2021





2024
NERA – 6-8 March, Malmö
INTED2024 – 4-6 March, Valencia, Spain
INTED23 – 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation, Valencia (Spain), 6-8 mars
NERA – 15-17 mars, Oslo
Forskning om högre utbildning, 11-12 maj, Stockholm
IPUTL – International Perspectives on University Teaching and Learning, 28-30 maj, 2023. Coronado springs, USA
STHLE – Society for Teaching and Learning in Higher Education, 13-16 juni. Prince Edward Island, Kanada
ESPLAT 2023 – Learning and Teaching Psychology in a Changing World, 14-16 juni Umeå
CDIO – 19th International Conference, 26-29 Juni, 2023. Trondheim, Norge
ICED23 – 24-28 juli, Bordeaux, Frankrike
ISSOTL – 8-11 November, University of Utrecht
ICED22, Aarhus universitet, Danmark. 31 maj – 3 juni
NU-konferensen, 15-17 juni
EuroSotL Manchester University, England. 16-17 juni
EDULEARN, Palma Mallorca, 4-6 juli
ISSOTL22 – 2-5 november, Kelowna, Kanada
Formation and Competence Building of University Academic Developers project,
29 April 2021 at 9.30am–4.00pm via Zoom. Register for the conference.
6th Innovative Learning Spaces Summit, Amsterdam, Nederländerna, 15-17 September, 2021.
2020 (flera av nedanstående ställdes in pga av Covid-19)
NERA, Turku University, Finland, 4-6 March, 2020.
ASEE, 2018. The 125th Annual Conference Exposition takes place in Salt Lake City, Utah on June 24-27. All published papers for a paper presentation will be indexed in the new ASEE PEER repository and the Ei Compendex database on Engineering Village, in addition to Scopus.
CDIO-konferensarrangeras den 28 juni-2 juli vid Universitetet i Kanazawa, Japan. Call for papers senast den 15 november.
Innovative Teaching and Learning Practices in Higher Education – the 19th International Symposium in Copenhagen, May 14-16, 2018. Möjlighet att bidra med ett kapitel i en antologi kring temat INNOVATIVE TEACHING AND LEARNING PRACTICES IN HIGHER EDUCATION. Deadline för att skicka in kapitalförslag är 29 januari, 2018. Läs mer här.
Forskningskonferens om högre utbildning: Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet, tidskriften Högre utbildning och forskarutbildningsnätverket FonSyd bjuder in till en forskningskonferens om högre utbildning i Lund den 15-16 maj 2018. Deadline för abstracts till papers och SIG-diskussioner är den 15 januari 2018. Anmälan är öppen mellan den 15 januari och den 15 april och antalet deltagare är begränsat till 100 (accepterat bidrag ger förtur). Efter konferensen ges möjligheter att skicka in bidrag för granskning till ett särskilt nummer av Högre utbildning.
NERA2018 – The Nordic Educational Research Association (NERA) håller sin årliga konferens vid Oslo universitet 8-10 mars, 2018. Sista dag för abstracts var 1 november, 2017.
______________________________________________________________________
2017
Swednets årskonferens 2017 : I maj 2017 välkomnade vi alla pedagogiska utvecklare till Blekinge Tekniska Högskola som har sitt huvudcampus mitt i skärgården i Karlskrona, framröstad som en av Sveriges tre vackraste platser och med en stadigvarande plats på UNESCO:s världsarvslista. Konferensen gick av stapeln den 11-12 maj 2017 vid BTH. Swednet samordnade konferensen med ITHU. Totalt var det ca 75 deltagare på plats. Konferensposter tillgänglig här. Huvudtalare Professor Emeritus Vernon Trafford och Katarina Winka spelades in. Klicka på deras namn så kommer ni till inspelningarna. Professor Traffords ppt finns tillgänglig här och Katarina Winkas ppt finns tillgänglig här.
Inspirationsdag 2017: Swednets inspirationsdag 2017 arrangerades av Centrum för Universitetslärarutbildning vid Stockholms Universitet den 12 januari. Dagen inleddes med två inspirationsföreläsningar som tar sin utgångspunkt i forskning som är relevant för pedagogisk utveckling. Max Scheja talade om studenters lärande och Klara Bolander Laksov om perspektiv på organisation och ledarskap i akademin. Eftermiddagen utgjordes av presentationer från deltagarna på kursen i strategisk pedagogisk utveckling.
ISSOTL 2017 kretsar kring temat ”Reaching New Heights” och hölls i Calgary, Alberta, Canada 11-14 oktober.
Include– värd för 2017 års Includekonferens den 17-19 oktober var Högskolan i Gävle.
NGL 2017: Next Generation Learning Conference kring temat ”Making Learning Possible” hölls vid Högskolan Dalarna, Campus Falun 18-19 oktober, 2017.
ICERI2017 – 10th annual International Conference of Education, Research and Innovation går av stapeln den 16-18 november i Sevilla, Spanien.
SEDA, 2017. 16-17 november, Cardiff. Konferensens tema var: ”Developing Teaching Excellence: Supporting and Developing the Work of Groups and Teams,” och konferensen hölls vid The St David’s Hotel i Cardiff.
12th International Conference on e-Learning ICEL-2017 @ the University of Central Florida, Orlando, Florida on the 1-2 June 2017.
EuroSoTL – 8-9 juni 2017 vid Lunds universitet.
Its21, Interdisciplinary Teamwork Skills in the 21st centuryat Uppsala University on June 13-14th. This year’s theme was Effective group works – group assignments, learning in groups and development of group dynamics.
Eden, 2017 hölls den 13-16 juni vid Jönköpings universitet. EDEN är ett europeiskt nätverk för e-lärande och distansundervisning.
Enhancing the role of teaching and learning in higher education. The Nordic Council of Ministers, the Norwegian Ministry of Education and Research and the Norwegian Agency for Quality Assurance in Education (NOKUT), June 19.
Teaching Academic Writing, 19-21 juni 2017 vid Royal Holloway, University of London och arrangeras av Centre för the Development of Academic Skills.
Connecting Higher Education: International perspectives on research-based education , 26-28 juni, 2017 vid University College London.
European First Year Experience Conference med temat ‘Learning Gained through Student-Staff partnerships’ hölls i Birmingham 28-30 juni.
8th ELIA Academy – Exploring Elasticity in Teaching and Learning in the Arts. UAL: Central St Martins, London. 5-7 July, 2017.
Improving University Teaching gick av stapeln i Tel Aviv 18-20 juli.
Læringsfestivalen, NTNUs nationella konferens om undervisning och lärande i högre utbildning gick av stapeln i Trondheim 8-9 maj.
2nd International Summer Institute on ’Students as Partners,’ vid McMaster University, Ontario, Canada. 8-11 maj, 2017.
ALDinHE 2017 – The Learning Development Conference hölls vid University of Hull, 10-12 april, 2017. Konferensen gav möjligheter att presentera och diskutera forskning inom teaching and learning.
HEA Transforming Assessment In Higher Education Symposia Series, 2017, i York, England. Start 8 mars.
Live-stream: Rosie Miles. ”Social Media, Play and the Gift of Teaching.”9 mars, 17-18. In recent months Twitter has made the headlines as every other 3am tweet of @realdonaldtrump becomes news. At the same time such associations highlight the perceived toxicity and danger of social media, as reports of trolling and online abuse (e.g. towards women) are now common. Universities increasingly manage their online ’brand’ presence, including social media, putting out sometimes banal streams of campus wonderfulness which is at odds with the lived experience of pretty much any student or staff. Why, therefore, would anyone want to risk using Twitter with students? What could possibly go wrong? This talk will introduce my own adventures with Twitter on a 3rd-Year undergraduate Victorian Literature, Art and Culture module where the entire class joined Twitter for a week role-playing as characters from late-nineteenth-century texts. Intelligent anarchy, Neo-Victorian mash-ups, wit and enjoyment were positively encouraged in the spirit of my wishing to encourage ’ludic learning’. What, thus, can we learn from including play in higher education? How can Johan Huizinga’s Homo Ludens be annexed to the criticality we wish to foster in our students? What can play subvert or challenge within the increasingly managed and monetized terrain of higher education? I hope to follow this thinking to the possibility that teaching — both the students’ experience of it, and our experience of it as university lecturers — can be thought of (at best) as operating within an economy of the gift. Thinking of teaching as gift allows us to explore whether a new language of reciprocity and exchange can be found to describe the personal, meaningful encounters that we have with our students, and that they have with us, not least through playful moments. In a TEF era when many university academics are profoundly uncomfortable at how good teaching is supposedly going to be ’measured’, can both play in HE and teaching as gift offer us alternative frameworks via which we might hold on to what is best (and most subversive) about the academy? Recordings of past lectures can be viewed on our vimeo site: https://vimeo.com/album/3694974
Nordiskt-Baltiska nätverket för pedagogiska utvecklare hade sin nionde träff i Tromsö, Norge den 21-22 mars 2016.
INTED2017– the 11th annual International Technology, Education and Development Conference, INTED2017, Valencia (Spain) on the 6th, 7th and 8th of March, 2017.
_____________________________________________________________________
2016
Inspirationsdag 2016. Swednets medlemmar välkomnades i år till Uppsala universitet för en inspirationsdag kring temat ”Samverkan” och gick av stapeln den 12 januari. Grundtanken med Swednets inspirationsdagar är att erbjuda medlemmarna ytterligare ett tillfälle att träffas för erfarenhetsutbyte och för främjande av nätverkande och samverkan. Under årets inspirationsdag hade vi bjudit in Colin Bryson och Ruth Förlänger från Newcastle University som arbetar med utveckling av ”Student partnership in education” samt representanter för Uppsala universitets projekt ”Vidareutveckling av aktiv studentmedverkan vid Uppsala universitet”. Under eftermiddagen diskuterades idéer och konkreta förslag till samverkan.
Swednets årskonferens 2016 – Strategisk pedagogisk utveckling. Den 10-11 maj 2016 arrangerades Swednets konferens och årsmöte vid Luleå Tekniska Universitet (LTU) kring temat “Strategisk pedagogisk utveckling.” Konferensen var en stor succé och vi tackar arrangören för mycket gott arbete. Läs mer här.
CDIO – seminarium på Virtual Development Laboratory, Chalmers den 30 november. 10:00-16:00. Tema: Pedagogic and Professional Competence Development and Promotion at Technical Universities. Sista anmälningsdag: 18 novemberAcademic Identities.Academic life in the measured university – pleasures, paradoxes and politics var temat för The 5th International Academic Identities Conference som hölls i Sydney 29/6 – 1/7 2016.
VILÄR-konferensen 2016 gick av stapeln den 8-9 december. Årets konferens i Verksamhetsintegrerat lärande anordnades av Högskolan Väst och Göteborgs universitet.
ICED, 2016 genomfördes i november i Cape Town, South Africa.
MOOCs in Scandinavia. On June 9-10, the section conference in MOOCs in Scandinavia took place at Chalmers. For further information, please see conference website. http://www.chalmers.se/en/conference/moocs2016
NU2016 gick av stapeln i Malmö 15-17 juni, 2016. Evenemanget arrangerades av Lärosäten Syd (Malmö högskola, Lunds universitet, Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad, Blekinge Tekniska Högskola och SLU). Temat var Högskolan i samhället ∞ Samhället i högskolan
Swednets systernätverk i Kanada, STLHE, genomförde en konferens i Windsor, Ontario 16-18 februari 2016. Temat var Educational Developers Without Borders.
EDC – Educational Developers Caucus Conference, februari 2016 vid University of Windsor and St. Clair College, Windsor, ON, Canada. Konferensen arrangerades av Swednets motsvarighet i Kanada och temat var ”Educational developers without borders”.
GLAD. En konferens för utbildningar inom konst och design. The Group for Learning in Art and Design (GLAD) bjöd in bidrag till GLAD conference 2016 i Birmingham 26 februari. Temat var “Creative pedagogies across disciplines”.
Annual Learning and Teaching Colloquium2016 kring temat “Imagining the Next 10 years in Learning and Teaching” hölls 7-8 april i Suzhou, Kina.
_________________________________________________________________________
2015
NGL2015 (Nästa generations lärande – nästa generations lärare) genomfördes 18-19 november vid Högskolan Dalarna, Falun. Konferenstema: Formellt och informellt lärande med stöd av teknik.
Det akademiska lärarskapet – den 4 dec 2015 kl 09:30-16:00 arrangerade SUHF konferensen Det akademiska lärarskapet vid Stockholms konstnärliga högskola. Syftet med konferensen är att belysa och utbyta erfarenheter av hur man vid universitet och högskolor kan arbeta för att ge alla som undervisar en högskolepedagogisk grundutbildning och möjlighet att utvecklas i sin lärarroll. Konferensen är en del av den översyn av Rekommendationer om mål för högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännandesom en av SUHF:s arbetsgrupper arbetar med just nu. Målgruppen för konferensen är lärosätesledningar, ledning för högskolepedagogiskt centra eller motsvarande samt ansvariga för karriärvägar.
Next Generation Learning Conference (NGL2015) genomfördes 18-19 november 2015 på Högskolan Dalarna, Falun. Temat är Formellt och informellt lärande med stöd av teknik.
SRHE (Society for Research into Higher Education) gick av stapeln 9-11 december i Celtic Manor, Newport in South Wales, England.
Nordiskt-Baltiska nätverket för pedagogiska utvecklare hade sin åttonde träff i Reykjavik, Island 24-25 november 2015.
5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2015. Den femte nationella utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar gick av stapeln vid Uppsala universitet den 18-19 november. Konferensens främsta mål är att identifiera och diskutera aktuella och gemensamma frågor för att utveckla ingenjörsutbildningarna på högskolor och universitet.
SEFI, 2015. Annual conference of the European Society for Engineering Education. Orleans, Frankrike i juni. Konferenstemat var ”Diversity in engineering education: facing new trends in engineering.”
ITS, 2015. Interdisciplinary Teamwork Skills for the 21st Century arrangerades av NTNU i Trondheim, Norge 3-4 juni. Konferensens tema var tvärvetenskapliga arbetsätt för studenter. NTNU har utvecklat en modell som nu har hörsammats och utvecklas i Norden bl.a. inom ett universitetsnätverk, Experts in Team. Modellen Experts in Team innehåller grupparbete för studenter. Varje grupp (5-6 studenter per grupp) består av studenter med olika ämnesbakgrund – de blir ämnesexperter i teamet. De väljer projekt som bl.a. kommit in från näringslivet och organisationer i samhället. Under arbetets gång tränas färdigheter och medvetenhet om grupparbetsprocessen och gruppens psykologi.
EuroSOTL, 2015(European Conference on the Scholarship of Teaching and Learning). Den 8-9 juni kunde du träffa intressanta kollegor på University College of Cork, Cork, Irland. Konferenstemat är ”Bridging boundaries through the Scholarship of Teaching and Learning”.
CDIO, 2015. The CDIO INITIATIVE (www.cdio.org) is an innovative educational framework for producing the next generation of engineers. The framework provides students with an education stressing engineering fundamentals set in the context of Conceiving . Designing . Implementing . Operating (CDIO) real-world systems and products. Throughout the world, CDIO Initiative collaborators have adopted CDIO as the framework of their curricular planning and outcome-based assessment. The CDIO initiative holds an annual international conference. In 2015, it was held in Chengdu, China, 8-11 June.
EDEN, 2015. EDEN konferensen bjöd in till temat ”Expanderande lärmiljöer” den 9-12 juni i Barcelona, Spanieln. Med utvecklingen av allt kraftfullare mobila datorer och smartphones samt utveckling av bra nätverksinfrastruktur ökar intresset för att använda nya kraftfulla utbildningsverktyg. Ny teknik i samband med med en ökad mängd av högkvalitativt digitalt innehåll leder till att lärandet bedöms främja en snabb omvandling av användarnas sociala vanor. Det är intressant att se hur nätkulturen påverkas av den nya tekniken och omtolkningen av begrepp öppenhet, resursanvändning och immateriella rättigheter. De olika teman som EDEN Barcelona 2015 bjuder in till inkluderar expanderade inlärningsscenarier, skärningspunkten mellan högre utbildning och MOOCs, att hjälpa elever, lärare och skolledare att visualisera sina prestationer, främja självbedömning och reflektion, undervisningsutveckling i nätverk, nya ledarskapsmodeller och metoder. Abstract deadline var 31 januari.
ASEE,2015. The ASEE Annual Conference and Exposition is dedicated to all disciplines of engineering education. It is committed to fostering the exchange of ideas, enhancing teaching methods and curriculum, and providing prime networking opportunities for engineering and technology education stakeholders such as deans, faculty members and industry and government representatives. The 2015 conference was held in Seattle, USA. 14-17 juni.
EARLI, 2015. The 16th Biannual EARLI conference was held in Limassol, Cypern on 25-29 augusti. The conference theme is ”Towards a Reflective Society – synergies between teaching, learning and research.”
_______________________________________________________________________
Swednets årliga evenemang – 2019-2024








Årskonferensen 2020 (14-15 maj) samarrangerade av Uppsala universitet och SLU på Blåsenhus. Temat var Hållbara akademiska kulturer. Med anledning av Covid-19 skedde enbart ett digitalt årsmöte.
Inspirationsdagen gick av stapeln den 21 januari 2020 och arrangerades vid Kungliga Musikhögskolan (KMH).
_________________________________________________________________________________________
Inspirationsdagen 2019 var förlagd till Högskolan i Halmstad den 30 januari.
Tema: Framtidens lärandemiljöer.
Årskonferens arrangerades vid Umeå universitet den 23-24 maj.
Skrivinternatet var förlagt till Noors slott nära Arlanda den 12-14 augusti.
I anslutning till skrivinternatet höll nätverket för forskarhandledarutbildare (NFU) sin årliga träff den 12 augusti mellan klockan 09.30-16.00.
_____________________________________________________________________
Övriga konferenser som har gått av stapeln under 2015-2024
2022
2021





2024
NERA – 6-8 March, Malmö
INTED2024 – 4-6 March, Valencia, Spain
INTED23 – 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation, Valencia (Spain), 6-8 mars
NERA – 15-17 mars, Oslo
Forskning om högre utbildning, 11-12 maj, Stockholm
IPUTL – International Perspectives on University Teaching and Learning, 28-30 maj, 2023. Coronado springs, USA
STHLE – Society for Teaching and Learning in Higher Education, 13-16 juni. Prince Edward Island, Kanada
ESPLAT 2023 – Learning and Teaching Psychology in a Changing World, 14-16 juni Umeå
CDIO – 19th International Conference, 26-29 Juni, 2023. Trondheim, Norge
ICED23 – 24-28 juli, Bordeaux, Frankrike
ISSOTL – 8-11 November, University of Utrecht
NU-konferensen, 15-17 juni
EuroSotL Manchester University, England. 16-17 juni
EDULEARN, Palma Mallorca, 4-6 juli
ISSOTL22 – 2-5 november, Kelowna, Kanada
Formation and Competence Building of University Academic Developers project,
29 April 2021 at 9.30am–4.00pm via Zoom. Register for the conference.
6th Innovative Learning Spaces Summit, Amsterdam, Nederländerna, 15-17 September, 2021.
2020 (flera av nedanstående ställdes in pga av Covid-19)
NERA, Turku University, Finland, 4-6 March, 2020.
ASEE, 2018. The 125th Annual Conference Exposition takes place in Salt Lake City, Utah on June 24-27. All published papers for a paper presentation will be indexed in the new ASEE PEER repository and the Ei Compendex database on Engineering Village, in addition to Scopus.
CDIO-konferens arrangeras den 28 juni-2 juli vid Universitetet i Kanazawa, Japan. Call for papers senast den 15 november.
Innovative Teaching and Learning Practices in Higher Education – the 19th International Symposium in Copenhagen, May 14-16, 2018. Möjlighet att bidra med ett kapitel i en antologi kring temat INNOVATIVE TEACHING AND LEARNING PRACTICES IN HIGHER EDUCATION. Deadline för att skicka in kapitalförslag är 29 januari, 2018. Läs mer här.
Forskningskonferens om högre utbildning: Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet, tidskriften Högre utbildning och forskarutbildningsnätverket FonSyd bjuder in till en forskningskonferens om högre utbildning i Lund den 15-16 maj 2018. Deadline för abstracts till papers och SIG-diskussioner är den 15 januari 2018. Anmälan är öppen mellan den 15 januari och den 15 april och antalet deltagare är begränsat till 100 (accepterat bidrag ger förtur). Efter konferensen ges möjligheter att skicka in bidrag för granskning till ett särskilt nummer av Högre utbildning.
NERA2018 – The Nordic Educational Research Association (NERA) håller sin årliga konferens vid Oslo universitet 8-10 mars, 2018. Sista dag för abstracts var 1 november, 2017.
______________________________________________________________________
2017
Swednets årskonferens 2017 : I maj 2017 välkomnade vi alla pedagogiska utvecklare till Blekinge Tekniska Högskola som har sitt huvudcampus mitt i skärgården i Karlskrona, framröstad som en av Sveriges tre vackraste platser och med en stadigvarande plats på UNESCO:s världsarvslista. Konferensen gick av stapeln den 11-12 maj 2017 vid BTH. Swednet samordnade konferensen med ITHU. Totalt var det ca 75 deltagare på plats. Konferensposter tillgänglig här. Huvudtalare Professor Emeritus Vernon Trafford och Katarina Winka spelades in. Klicka på deras namn så kommer ni till inspelningarna. Professor Traffords ppt finns tillgänglig här och Katarina Winkas ppt finns tillgänglig här.
Inspirationsdag 2017: Swednets inspirationsdag 2017 arrangerades av Centrum för Universitetslärarutbildning vid Stockholms Universitet den 12 januari. Dagen inleddes med två inspirationsföreläsningar som tar sin utgångspunkt i forskning som är relevant för pedagogisk utveckling. Max Scheja talade om studenters lärande och Klara Bolander Laksov om perspektiv på organisation och ledarskap i akademin. Eftermiddagen utgjordes av presentationer från deltagarna på kursen i strategisk pedagogisk utveckling.
ISSOTL 2017 kretsar kring temat ”Reaching New Heights” och hölls i Calgary, Alberta, Canada 11-14 oktober.
Include – värd för 2017 års Includekonferens den 17-19 oktober var Högskolan i Gävle.
NGL 2017: Next Generation Learning Conference kring temat ”Making Learning Possible” hölls vid Högskolan Dalarna, Campus Falun 18-19 oktober, 2017.
ICERI2017 – 10th annual International Conference of Education, Research and Innovation går av stapeln den 16-18 november i Sevilla, Spanien.
SEDA, 2017. 16-17 november, Cardiff. Konferensens tema var: ”Developing Teaching Excellence: Supporting and Developing the Work of Groups and Teams,” och konferensen hölls vid The St David’s Hotel i Cardiff.
12th International Conference on e-Learning ICEL-2017 @ the University of Central Florida, Orlando, Florida on the 1-2 June 2017.
EuroSoTL – 8-9 juni 2017 vid Lunds universitet.
Its21, Interdisciplinary Teamwork Skills in the 21st century at Uppsala University on June 13-14th. This year’s theme was Effective group works – group assignments, learning in groups and development of group dynamics.
Eden, 2017 hölls den 13-16 juni vid Jönköpings universitet. EDEN är ett europeiskt nätverk för e-lärande och distansundervisning.
Enhancing the role of teaching and learning in higher education. The Nordic Council of Ministers, the Norwegian Ministry of Education and Research and the Norwegian Agency for Quality Assurance in Education (NOKUT), June 19.
Teaching Academic Writing, 19-21 juni 2017 vid Royal Holloway, University of London och arrangeras av Centre för the Development of Academic Skills.
Connecting Higher Education: International perspectives on research-based education , 26-28 juni, 2017 vid University College London.
European First Year Experience Conference med temat ‘Learning Gained through Student-Staff partnerships’ hölls i Birmingham 28-30 juni.
8th ELIA Academy – Exploring Elasticity in Teaching and Learning in the Arts. UAL: Central St Martins, London. 5-7 July, 2017.
Improving University Teaching gick av stapeln i Tel Aviv 18-20 juli.
Læringsfestivalen, NTNUs nationella konferens om undervisning och lärande i högre utbildning gick av stapeln i Trondheim 8-9 maj.
2nd International Summer Institute on ’Students as Partners,’ vid McMaster University, Ontario, Canada. 8-11 maj, 2017.
ALDinHE 2017 – The Learning Development Conference hölls vid University of Hull, 10-12 april, 2017. Konferensen gav möjligheter att presentera och diskutera forskning inom teaching and learning.
HEA Transforming Assessment In Higher Education Symposia Series, 2017, i York, England. Start 8 mars.
Live-stream: Rosie Miles. ”Social Media, Play and the Gift of Teaching.” 9 mars, 17-18. In recent months Twitter has made the headlines as every other 3am tweet of @realdonaldtrump becomes news. At the same time such associations highlight the perceived toxicity and danger of social media, as reports of trolling and online abuse (e.g. towards women) are now common. Universities increasingly manage their online ’brand’ presence, including social media, putting out sometimes banal streams of campus wonderfulness which is at odds with the lived experience of pretty much any student or staff. Why, therefore, would anyone want to risk using Twitter with students? What could possibly go wrong? This talk will introduce my own adventures with Twitter on a 3rd-Year undergraduate Victorian Literature, Art and Culture module where the entire class joined Twitter for a week role-playing as characters from late-nineteenth-century texts. Intelligent anarchy, Neo-Victorian mash-ups, wit and enjoyment were positively encouraged in the spirit of my wishing to encourage ’ludic learning’. What, thus, can we learn from including play in higher education? How can Johan Huizinga’s Homo Ludens be annexed to the criticality we wish to foster in our students? What can play subvert or challenge within the increasingly managed and monetized terrain of higher education? I hope to follow this thinking to the possibility that teaching — both the students’ experience of it, and our experience of it as university lecturers — can be thought of (at best) as operating within an economy of the gift. Thinking of teaching as gift allows us to explore whether a new language of reciprocity and exchange can be found to describe the personal, meaningful encounters that we have with our students, and that they have with us, not least through playful moments. In a TEF era when many university academics are profoundly uncomfortable at how good teaching is supposedly going to be ’measured’, can both play in HE and teaching as gift offer us alternative frameworks via which we might hold on to what is best (and most subversive) about the academy? Recordings of past lectures can be viewed on our vimeo site: https://vimeo.com/album/3694974
Nordiskt-Baltiska nätverket för pedagogiska utvecklare hade sin nionde träff i Tromsö, Norge den 21-22 mars 2016.
INTED2017 – the 11th annual International Technology, Education and Development Conference, INTED2017, Valencia (Spain) on the 6th, 7th and 8th of March, 2017.
_____________________________________________________________________
2016
Inspirationsdag 2016. Swednets medlemmar välkomnades i år till Uppsala universitet för en inspirationsdag kring temat ”Samverkan” och gick av stapeln den 12 januari. Grundtanken med Swednets inspirationsdagar är att erbjuda medlemmarna ytterligare ett tillfälle att träffas för erfarenhetsutbyte och för främjande av nätverkande och samverkan. Under årets inspirationsdag hade vi bjudit in Colin Bryson och Ruth Förlänger från Newcastle University som arbetar med utveckling av ”Student partnership in education” samt representanter för Uppsala universitets projekt ”Vidareutveckling av aktiv studentmedverkan vid Uppsala universitet”. Under eftermiddagen diskuterades idéer och konkreta förslag till samverkan.
Swednets årskonferens 2016 – Strategisk pedagogisk utveckling. Den 10-11 maj 2016 arrangerades Swednets konferens och årsmöte vid Luleå Tekniska Universitet (LTU) kring temat “Strategisk pedagogisk utveckling.” Konferensen var en stor succé och vi tackar arrangören för mycket gott arbete. Läs mer här.
CDIO – seminarium på Virtual Development Laboratory, Chalmers den 30 november. 10:00-16:00. Tema: Pedagogic and Professional Competence Development and Promotion at Technical Universities. Sista anmälningsdag: 18 novemberAcademic Identities. Academic life in the measured university – pleasures, paradoxes and politics var temat för The 5th International Academic Identities Conference som hölls i Sydney 29/6 – 1/7 2016.
VILÄR-konferensen 2016 gick av stapeln den 8-9 december. Årets konferens i Verksamhetsintegrerat lärande anordnades av Högskolan Väst och Göteborgs universitet.
ICED, 2016 genomfördes i november i Cape Town, South Africa.
MOOCs in Scandinavia. On June 9-10, the section conference in MOOCs in Scandinavia took place at Chalmers. For further information, please see conference website. http://www.chalmers.se/en/conference/moocs2016
NU2016 gick av stapeln i Malmö 15-17 juni, 2016. Evenemanget arrangerades av Lärosäten Syd (Malmö högskola, Lunds universitet, Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad, Blekinge Tekniska Högskola och SLU). Temat var Högskolan i samhället ∞ Samhället i högskolan
Swednets systernätverk i Kanada, STLHE, genomförde en konferens i Windsor, Ontario 16-18 februari 2016. Temat var Educational Developers Without Borders.
EDC – Educational Developers Caucus Conference, februari 2016 vid University of Windsor and St. Clair College, Windsor, ON, Canada. Konferensen arrangerades av Swednets motsvarighet i Kanada och temat var ”Educational developers without borders”.
GLAD. En konferens för utbildningar inom konst och design. The Group for Learning in Art and Design (GLAD) bjöd in bidrag till GLAD conference 2016 i Birmingham 26 februari. Temat var “Creative pedagogies across disciplines”.
Annual Learning and Teaching Colloquium 2016 kring temat “Imagining the Next 10 years in Learning and Teaching” hölls 7-8 april i Suzhou, Kina.
_________________________________________________________________________
2015
NGL2015 (Nästa generations lärande – nästa generations lärare) genomfördes 18-19 november vid Högskolan Dalarna, Falun. Konferenstema: Formellt och informellt lärande med stöd av teknik.
Det akademiska lärarskapet – den 4 dec 2015 kl 09:30-16:00 arrangerade SUHF konferensen Det akademiska lärarskapet vid Stockholms konstnärliga högskola. Syftet med konferensen är att belysa och utbyta erfarenheter av hur man vid universitet och högskolor kan arbeta för att ge alla som undervisar en högskolepedagogisk grundutbildning och möjlighet att utvecklas i sin lärarroll. Konferensen är en del av den översyn av Rekommendationer om mål för högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännandesom en av SUHF:s arbetsgrupper arbetar med just nu. Målgruppen för konferensen är lärosätesledningar, ledning för högskolepedagogiskt centra eller motsvarande samt ansvariga för karriärvägar.
Next Generation Learning Conference (NGL2015) genomfördes 18-19 november 2015 på Högskolan Dalarna, Falun. Temat är Formellt och informellt lärande med stöd av teknik.
SRHE (Society for Research into Higher Education) gick av stapeln 9-11 december i Celtic Manor, Newport in South Wales, England.
Nordiskt-Baltiska nätverket för pedagogiska utvecklare hade sin åttonde träff i Reykjavik, Island 24-25 november 2015.
5:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2015. Den femte nationella utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar gick av stapeln vid Uppsala universitet den 18-19 november. Konferensens främsta mål är att identifiera och diskutera aktuella och gemensamma frågor för att utveckla ingenjörsutbildningarna på högskolor och universitet.
SEFI, 2015. Annual conference of the European Society for Engineering Education. Orleans, Frankrike i juni. Konferenstemat var ”Diversity in engineering education: facing new trends in engineering.”
ITS, 2015. Interdisciplinary Teamwork Skills for the 21st Century arrangerades av NTNU i Trondheim, Norge 3-4 juni. Konferensens tema var tvärvetenskapliga arbetsätt för studenter. NTNU har utvecklat en modell som nu har hörsammats och utvecklas i Norden bl.a. inom ett universitetsnätverk, Experts in Team. Modellen Experts in Team innehåller grupparbete för studenter. Varje grupp (5-6 studenter per grupp) består av studenter med olika ämnesbakgrund – de blir ämnesexperter i teamet. De väljer projekt som bl.a. kommit in från näringslivet och organisationer i samhället. Under arbetets gång tränas färdigheter och medvetenhet om grupparbetsprocessen och gruppens psykologi.
EuroSOTL, 2015 (European Conference on the Scholarship of Teaching and Learning). Den 8-9 juni kunde du träffa intressanta kollegor på University College of Cork, Cork, Irland. Konferenstemat är ”Bridging boundaries through the Scholarship of Teaching and Learning”.
CDIO, 2015. The CDIO INITIATIVE (www.cdio.org) is an innovative educational framework for producing the next generation of engineers. The framework provides students with an education stressing engineering fundamentals set in the context of Conceiving . Designing . Implementing . Operating (CDIO) real-world systems and products. Throughout the world, CDIO Initiative collaborators have adopted CDIO as the framework of their curricular planning and outcome-based assessment. The CDIO initiative holds an annual international conference. In 2015, it was held in Chengdu, China, 8-11 June.
EDEN, 2015. EDEN konferensen bjöd in till temat ”Expanderande lärmiljöer” den 9-12 juni i Barcelona, Spanieln. Med utvecklingen av allt kraftfullare mobila datorer och smartphones samt utveckling av bra nätverksinfrastruktur ökar intresset för att använda nya kraftfulla utbildningsverktyg. Ny teknik i samband med med en ökad mängd av högkvalitativt digitalt innehåll leder till att lärandet bedöms främja en snabb omvandling av användarnas sociala vanor. Det är intressant att se hur nätkulturen påverkas av den nya tekniken och omtolkningen av begrepp öppenhet, resursanvändning och immateriella rättigheter. De olika teman som EDEN Barcelona 2015 bjuder in till inkluderar expanderade inlärningsscenarier, skärningspunkten mellan högre utbildning och MOOCs, att hjälpa elever, lärare och skolledare att visualisera sina prestationer, främja självbedömning och reflektion, undervisningsutveckling i nätverk, nya ledarskapsmodeller och metoder. Abstract deadline var 31 januari.
ASEE, 2015. The ASEE Annual Conference and Exposition is dedicated to all disciplines of engineering education. It is committed to fostering the exchange of ideas, enhancing teaching methods and curriculum, and providing prime networking opportunities for engineering and technology education stakeholders such as deans, faculty members and industry and government representatives. The 2015 conference was held in Seattle, USA. 14-17 juni.
EARLI, 2015. The 16th Biannual EARLI conference was held in Limassol, Cypern on 25-29 augusti. The conference theme is ”Towards a Reflective Society – synergies between teaching, learning and research.”